Monday 22 June 2009

العتبة كانت زرقاء!! &&& ميدان العتبه قديماً بالصور( 90 صوره )


ميدان العتبة الخضراء هو الحد الجنوبى الذى يفصل حى باب الشعرية عن حى الموسكى
والعتبة قبل ان تكون خضراء.. كانت زرقاء !! كيف كان ذلك؟! تعالوا لنحكى حكاية حى العتبة .. سرة القاهرة ومركز النشاط التجارى منذ اخذ الخديوى اسماعيل يخطط عاصمتة الجديدة بانشاء الاحياء الجديدة مثل الاسماعيلية [التحرير الان] وجاردن سيتى والقلب التجارى بين شارع فؤاد من الشمال الى الميدان الاسماعيلية فى الجنوب ومن شارع رمسيس الى الازبكية شرقا..


كان ياما كان فى ميدان العتبة .. كان يوجد بيت يقال له [الثلاثة ولية] وكانت هناك سراية العتبة صاحبها الذى بناها الحاج محمد الدارة الشرايبى شاة بالازبكية وهو صاحب جامع الشرايبى بالازبكية الذى يعرف باسم جامع البكرى ثم تملك هذة الدار من بعدة الامير رضوان كتخدا الجلفى فجددها وبالغ فى زخرفتها بعد عام 1160 هجرية ثم اشتراها الامير محمد بك ابو الدهب الذى كان اليد اليمنى للمملوك الكبير على بك الكبير الذى استقل بمصر عن السلطنة العثمانية ثم غدر بة تلميذة وقائد جيوشة ابو الدهب هذا وهو صاحب المسجد الكبير المجاور للجامع الازهر.


وتزوج محمد بك ابو الدهب محظية رضوان كتخدا صاحب البيت او السرايا ذات العتبة الخضراء .. ثم انتقلت ملكية سراية العتبة هذة الى الامير طاهر باشا الكبير الذى كان ينافس على الكبيرعلى السلطة ثم تملك السرايا قريبة الامير طاهر باشا الذى ولاة محمد على نظارة الجمارك واستمرت السراية او السرايا بيد ورثتة الى ان اشتراها عباس باشا ثالث ولاة اسرة محمد على فهدمها ووسعهاوبناها من جديد على ان تخصص لاقامة والدتة ارملة الامير طوسون واستمرت كذلك الى زمن الخديوى اسماعيل وعندما قرر اسماعيل تخطيط منطقة الازبكية وردم ما بقى من البركة راح جزء كبير من السراية بسبب هذا التنظيم وان بقى منها القصر العظيم الذى اصبح محلة المحكمة المختلفة خلف دار الاوبرا القديمة وبجوار صندوق الدين الذى هو الان مقر مديرية الصحة بالقاهرة بجوار مبنى البوسطة العمومية.


واذا عدنا الى بانى السراية الحقيقى بعد مالكها الاول الشرايبى نجد ان رضوان كتخدا الجلفى انشا عدة قصور بالغ فى زخرفتها خصوصا هذة السرايةالتى انشاها على بركة الازبكية وكان على بابها عمودان ملتفان وعرفت عند العامة باسم [ ثلاثة ولية ] وعقد على مجالسها العالية قبابا عجيبة الصنع منقوشة بالذهب واللازورد والزجاج الملون. لم لا وقد مكان اميرا لمصر حتى مات فى مؤامرة من مماليك ابن اخية ابراهيم كتخدا.


اما طاهر باشا الكبير - كما يقول الجبرتى - فهو الامير الكبير طاهر باشا الارنؤدى الذى كان محافظا للديار المصرية من قبل الدولة العثمانية ثم صار والياعلى مصر نحو26 يوما وكانت لة دار فى الحبانية وقتلة الانكراشية بتحريص من محمد على باشا عندما عجز طاهر عن دفع مطالب واجور الجند الانكراشية.

والت السراية الى الامير احمد باشا طاهر ناظر ديوان الجمارك فاضاف اليها وجعلها مثل القلعة . وعندما تعب ومرض واقترب انتهاء البناء سافرلا للاسكندرية لتبديل الهواء فمات هناك وعادوا بة ليدفنوة فى مدفنة بجوار السيدة زينب بقناطر السباع وعين محمد على باشا ابنة محل ابية.

اى ان السراية عندما بناها الحاج قاسم ابن الحاج محمد دارة الشرايبى كانت عتبتها زرقاء وبعد ان اشتراها الوالى عباس باشا الاول وهدمها واعد اقامتها جعل العتبة خضراء لانة لايحب اللون الازرق . وتوفى قاسم الشرايبى عام 1734 ميلادية

اما القصر فقد دخل جزء منة فى ميدان العتبة ولهذا اطلق اسم العتبة الخضراء على الميدان واطلق اسم ميدان ازبك على جزء اخر من المنطقة . ثم اصبح جزء اخر من المنطقة . ثم اصبح ماتبقى من السراية مقرا للمحكمة المختلطة قبل ان تنتقل المحكمة الى المبنى الجديد [ دار القضاء العالى ]

وفى فترة تغير الميدان من العتبة الخضراء الى ميدان محمد على باشا . ولما تزوج الملك فاروق من صافيناز ذو الفقار وحملت اسم: الملكة فريدة اطلق سمها على ميدان العتبة الخضراء كما اطلق اسمها على شارع عبد الخالق ثروت وامتدادة من ميدان الاوبرا الى العتبة وبعد الطلاق اعيد لميدان العتبة الخضراء وشارع ثروت اسماها..
واختفى الان اسم: الخضراء وبقى اسم العتبة مجردا ربما بسبب اختفاء الخضرة التى كانت موجودة وتتوسط الميدان عندما كان سرة القاهرة وكانت تنطلق منة كل خطوط الترام التى عرفتها العاصمة للمرة الاولى عام1896 ميلادية . ثم اصبح الميدان منطقة انطلاق خطوط التروللى باص الذى انتهى عصرة ايضا فى السبعينيات من القرن العشرين .

وظلت العتبة الخضراء هى القلب التجارى للعاصمة واقيمت حولة وفية سلسلة من العمارات الضخمة جعلت الميدان يبدو كمربع كبير وتحولت هذة العمارات الى رمز الميدان وكان فى احداها مقهى متاتيا الذى كان ملتقى للثوار الذين مهدوا للثورة العرابية فكان يلتقى فية صفوة شباب مصر حول الثائر جمال الدين الافغانى .وفى الميدان كان واضحا ان السلطة تريد ان تؤكد مركزيتها فكان فية ومازال : المقر الرئيسى للبوسطة العومومية ومقر المطافي وقسم شرطة الموسكى فضلا عن صندوق الدين والمحكمة المختلفة وكان فية التياترو الخديوى [ المسرح القومى الان] ودار الاوبرا وفية من الناحية الاخرى اول سوق مركزى للخضر واللحوم والفواكة والاسماك على غرار الاسواق التى رأها الخديوى اسماعيل عندما كان يدرس فى باريس


وكان فى الميدان وعلى حوافة وغير بعيد عنة المحال الكبرى التى قامت ايضا على غرار المحال الكبرى فى باريس :[عمر افندى -اوروزدى باك وسليم وسمعان صيدناوى والبيت المصرى وداود عدس]
واعتبر المهندس الفرنسى هوسمان الذى استدعاة الخديوى اسماعيل لوضع معالم تخطيط القاهرة العصرية اعتبر العتبة وتابعتها الازبكية نقطة الوسط التخطيطى فمن ميدان العتبة تم فتح شوارع محمد على وعبد العزيز والازهر وفاروق [ الجيش الان ] وكلوت بك وغيرها


وانتقل النشاط التجارى من شارع الازهر وتابعة الحمزاوى والغورية والمعز والموسكى الى ميدان العتبة
وكان قرب العتبة من الجامع الازهر والمشهد الحسينى وحى خان الخليلى من اهم عناصر اهمية هذا الميدان كما كان قربة من باب الحديد عبر شارع كلوت بك من اهم اسباب نشاط التجارى



الصوره دى من عام 1902


ده مدخل شارع الموسكى ...الصوره من عام 1899م



البوسطه الكبرى عام 1906م


ده تمثال ابراهيم باشا والجامع الموجود هو جامع أزبك و الصوره بتوضح برضه مدخل شارع الموسكى



ده تقريباً شركة تأمين ...الصوره عام 1958...قريب يعنى



ده مبنى تيرينج التجارى ( خلوا بالكم هحكيلكم حكايته فى الآخر) الصوره عام 1954م



ده الترام اللى كان بينطلق من الميدان والمبنى الأحمر ده المطافى لسه موجود حتى الآن الصوره عام 1904



الصوره من عام 1903م


الصوره من عام 1907م



الصوره من عام 1900م



ده مدخل شارع الموسكى عام 1903م


ده برضه مدخل الموسكى بس طبعاً الصوره موضحه الميدان بشكل أكبر
الصوره عام 1906م



ده التروماى عام 1904م



ده مبنى البوسطه اللى على شمالك والصوره عام 1908م



دى مجموعه من البازارات عام 1901م



ده الحنتور اللى مركبوش يشوفه الصوره عام 1907م



دى صوره بانوراما للميدان عام 1910م



الصوره عام 1904م



اللى على إيديك اليمين دى إنشاءات جديده كانت عام 1904م



المبنى أبو قبه نيو باروك اللى هناك ده مبنى تيرينج
الصوره عام 1919م



الصوره مش محتاجه شرح
فقط هى عام 1901م


دول تلاته شباب بيفكروا يركبوا التروماى عام 1904م



دى محطة التروماى عام 1913م



ده ميدان العتبه عام 1907م



دى مجموعه من المحلات عام 1912م



نفس الصوره قبلها بسنه واحده طبعاً الزمن متحركش تقريباً



دى المطافى وموجوده حتى الآن بالميدان لم تتغير الصوره عام 1909م



دى المحكمه المختلطه واللى كانت جزء من السرايه اللى اتكلمنا عليها فى الموضوع
الصوره عام 1907م



اللى على ايديك اليمين المطافى واللى جاى علينا التروماى
الصوره عام 1902م



الصوره دى مهداه إلى منتدى الجوال
ده طبعاً شارع عبد العزيز عام 1912م


المحكمة المختلطه عام 1909 م



الصوره عام 1908م



الصوره عام 1911م



طبعاً عرفتوه ...ده مدخل شارع.......
الموسكى عام 1889م



ده المدخل الرئيسى للمحاكم المختلطه عام 1902م



ده مدخل شارع........
طبعاً عارفينه ...الصوره عام 1911م



اللى على إيديك الشمال دى البوسطه عام 1901م



دى الزحمه زمان ...رجاء عد الناس اللى فى الصوره ..
الصوره عام 1906م ومن تصوير Stereotype max Rudmann



الصوره عام 1899م



واضح فى الصوره خطوط الترام فى الأرض
الصوره عام 1913م



دى يا جماعه الزحمه زمان قدام المحكمه
الصوره عام 1909م



دى البوسطه والصوره التقطت الساعه 8 صباحاً ...
الصوره عام 1903م



دى المطافى اللى على شمالك و موجوده حتى الآن
من تصوير Lichtenstern and Harari اللى كلمنا عليه
هيبو فى موضوعه مصر فى عيون الأمان
الصوره عام 1903



اللى على شمالك شركة التأمين والمبنى اللى تظهر زاويته على اليمين
المحاكم المختلطه عام 1901م



اللى على اليمين ده مبنى البريد و اللى على الشمال ده مبنى تيرينج
وموجودين حتى الآن ....الصوره من عام 1909م



الصوره عام 1907م



الصوره عام 1902م



دول الباعه الجائلين عام 1909م



الصوره عام 1903م



ده بياع العرقسوس عام 1911م



الصوره عام 1912م


ده الجزء الأمامى فى الميدان عام 1916م



ده مبنى البريد اللى فى مقدمة الصوره والتالى له المطافى
وموجودين حتى الآن ....الصوره عام 1954م



اللى فى المقدمه دى الأوبرا اللى اتحرقت والأن مكانها جراج سيارات
الصوره عام 1911م



شارع الموسكى 1908م



محطة الترام الرئيسيه 1902م



مبنى تيرينج اللى ظاهر على شمالك
الصوره عام 1934م



المكان ده كان مخصص كمحطة للركايب عام 1912م



منظر داخلى لأحد المحلات عام 1911م



ده الفندق البريطانى وكان موجود قبل فندق شبرد عام 1847م



الصوره عام 1908م

1 comment: